Greve kommune, Krogårdskolen, 1.X., Sandra Thilemann
Projektet har fået tildelt en 3. plads i kategorien 0. – 1. klasse
Mikroforskerprojektet er flot og gennemarbejdet. Klassen finder mange dyr på deres indledende tur men bliver hurtigt sporet ind på bænkebidere, som er mest udbredte og giver anledning til mange spørgsmål. Det er tydeligt, at eleverne motiveres gennem undringspørgsmål, og at det giver dem lyst til at dykke videre ned i det undersøgende arbejde. Der er en tydelig sammenhæng mellem elevernes spørgsmål om bænkebidere og de undersøgelser, de planlægger i klassen. Mange undersøgelsesmetoder tages i brug for på den måde at få afdækket undringsspørgsmålene.
Arbejdet med de naturfaglige kompetenceområder er tydeligt i klassens arbejde, både indenfor det undersøgende, modellerende og kommunikerende arbejde. Her er der fx arbejdet med undersøgelser i stereolup og med forskellige overfladematerialer samt lavet modeller af bænkebidere.
Formidlingen af projektet er helt i top, hvor klassen som 1.kl. agerer rollemodeller overfor en 0.klasse. Grupperne har formidlet ved små boder og alt i alt kommet bredt omkring i bænkebidernes liv og suppleret af den brede evaluering, virker det til, at 1.X har opnået et rigtig stort udbytte af Mikroforsker-metoden.
Stort tillykke til de involverede lærere og elever.